středa 8. července 2015

#8 Až se zima zeptá - Mátovo-šalvějový sirup

Dnešní úkol Prázdninové výzvy s Florentýnou byl formulován poněkud obšírně - uchovat něco na zimu. Něco zavařit, nasušit, zamrazit, uvařit sirup... Kdo sleduje občas můj blog, tuší, že v tom,hle směru mám letos už odpracováno. Co zavařovat, když do sklepa se nevejde už ani ťuk, Co mrazit,když mrazák praská ve švech? Možná tak něco usušit, ale já tomu sušení nějak neholduju a co můžu, mrazím nebo konzervuju. Navíc nemám sušičku na ovoce a v dnešním počasí by toho moc neuschlo... Nakonec to ale bylo snadné. Dostala jsem od našich z chalupy svazek krásné máty, jedna z bylin, kterou mi na balkoně tolik nedecimují třásněnky a svilušky je šalvěj. Ukončili jsme kojení. Máty a šalvěje je třeba :)

Tak tedy mátovo - šalvějový sirup





Mátovo - šalvějový sirup


Sirup jsem připravila podle předpisu na 50 g čerstvých bylinek (měla jsem mátu a šalvěj cca 3 : 1) 500 g cukru, 500 ml vody a 1 bio citron. Z vody a cukru jsem připravila cukrový rozvar, svařovala jsem ho 15 min, aby trochu zhoustl. Po odstavení jsem do rozvaru nasypala nasekanou mátu a šalvěj a omytý citron na plány i s kůrou. Přiklopil a nechala jsem louhovat. Zítra sirup zcedím, znovu přivedu k varu a sliju do lahve (rodina mi začala schovávat lahve od piva s patentním uzávěrem, ty jsou na sirupy perfektní).



Sirup je možné užívat po lžičkách v sychravém počasí, dávat do čaje nebo z něj připravit nápoj. Máta prospívá trávení, snižuje plynatost a podporuje imunitu. Šalvěj působí protizánětlivě. Parádní kombinace do podzimních plískanic :)






1 komentář:

  1. Jé,to není špatný nápad, šalvěje i máty mám na zahradě mraky. Bylinky jsou jedna z mála věcí, kterou letošní sucho nezničilo.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.